Ny boganmeldelse Kongernes jagtfalke

dias1.JPG

Af Søren Olsen Dagbladenes Bureau

Blandt falkene har jagtfalkene en høj status, og da særlig de islandske og grønlandske, som kan få en betydelig mere hvid fjerdragt end de skandinaviske. Især den grønlandske jagtfalk har med sin skønhed og sine jagtegenskaber som falkonerfugl draget alverdens konger og fyrster til sig. I en flot illustreret bog fortæller den danske falkoner Frank Wenzel om den majestætiske jagtfalk .

Fra gammel tid har det danske kongehus vist interesse for jagtfalken, og ikke mindst de islandske og grønlandske har været af stor værdi som såkaldt presentfalke. Ligesom Grønland var Island tidligere en del af Danmark, og fra disse områder havde de danske konger monopol på indfangning og uddeling af falke. Fra 1500-tallet blev der årligt udrustet skibe fra København med Island som mål.

Selv i nutiden er jagtfalke blevet anvendt som kongelige gaver, hvilket forfatteren selv har været med til. I forbindelse med oliekrisen tilbage i 1970"erne ønskede det danske udenrigsministerium at holde sig gode venner med Saudi Arabien. Da det på grund af fredningsmæssige årsager ikke lod sig gøre at give den saudiarabiske konge en falk fra Grønland, endte det med, at han fik en af forfatterens egne jagtfalke.

I falkonerkredse har jagtfalken det historiske navn gerfalken og er en rovfugl med en meget stor udbredelse: Fra Nordamerika over det nordlige Skandinavien til den sibiriske tundra. Den sydligste forekomst findes i fjeldområder i det sydlige Norge, og i Danmark er den en sjælden trækgæst.

Falkejagt var også for kvinder

Da falkejagten var på sit højeste i Europa, nød alle vilde rovfugle stor anseelse. Men det ændrede sig desværre, efter at skydevåbenet blev populært til jagt. Frank Wenzel fortæller, at netop falkejagt (hvor man med rovfugle jager forskellige byttedyr) var en af de få udendørsaktiviteter, som kvinder kunne deltage i førhen. Der findes således et maleri af den svenske dronning Kristina (1626-89) på falkejagt.

»Kongernes Jagtfalke« er en både smuk og spændende bog om en af verdens hurtigste rovfugle. Frank Wenzel har arbejdet med rovfugle i mange år og fik udgivet sin første bog »Musvågereden i skoven« i 1957. Herefter blev han hovedfotograf på datidens mest omfattende fugleværk, »Nordens fugle i farver«. Siden 1979 har han været leder af Ørnereservatet i Nordjylland, som er en turistseværdighed med fremvisning af rovfugle og oplysning om deres kulturhistorie.

Det er da også netop jagtfalkens tilknytning til mennesket, der først og fremmest beskrives i bogen. Debatten om den stadig forbudte falkejagt i Danmark (danske falkoner må tage til udlandet for at drive rigtig jagt med rovfugle) berøres også kort. For nylig har både det Dyreetiske Råd og Friluftsrådet anbefalet genindførelsen af falkonerjagt (som blev forbudt i 1967), men det afslog Vildtforvaltningsrådet.

Netbutik: Frank Wenzel: »Kongernes Jagtfalke«. 36 s.  (Ørnereservatet).

Mere om Jagtfalke her:

Video om jagtfalkens lokalitet - fra Grønland